پنجشنبه, جون 25, 2026
Home Blog Page 25

بن‌ګویر: د هرې اسرائیلي مور د اوښکو په بدل کې باید زر لبنانۍ میندې وژاړي

د اسرائیل د ملي امنیت وزیر ایتامار بن‌ګویر په یوه جنجالي ټویټ کې د لبنان پر وړاندې د سختو اقداماتو غوښتنه کړې او ویلي یې دي چې «د هرې اسرائیلۍ مور د یوې اوښکې په بدل کې باید زر لبنانۍ میندې وژاړي.»

بن‌ګویر ویلي چې د اسرائیلي وګړو او پوځیانو امنیت له هر ډول ملاحظې مهم دی او ټینګار یې کړی چې اسرائیل باید نړۍ ته وښيي چې د دوی د وګړو وینه او امنیت د معاملې وړ نه دي.

نوموړي زیاته کړې چې «ټول لبنان باید وسوځول شي» او د منځني ختیځ د شخړو په اړه یې ویلي چې بریا د زغم او محدودو ځوابونو له لارې نه ترلاسه کېږي، بلکې د ده په وینا باید د وسله‌والو ډلو پر وړاندې قاطع او پراخ اقدامات وشي.

د بن‌ګویر دغه څرګندونو په ټولنیزو رسنیو کې پراخ غبرګونونه راپارولي او یو شمېر منتقدانو یې خبرې پاروونکې بللې دي.

ایران؛له هرمز تنګي د تګ راتګ فیسونه د ۶۰ ورځو لپاره معاف کړل

ایران ویلي، له امریکا سره د تازه لاسلیک شوي هوکړه‌لیک په چوکاټ کې به د هرمز تنګي د تګ راتګ لپاره پلان شوي فیسونه د ۶۰ ورځني مذاکراتي دورې په ترڅ کې معاف کړي.

د ایران د فارس خلیج د تنګي ادارې (PGSA) په وینا، دا پرېکړه د دواړو هېوادونو ترمنځ د وروستۍ هوکړې له مخې شوې ده چې موخه یې د لنډمهالي خبرو اترو پر کې مهال سیمه‌ییزو سوداګریزو او سمندري فعالیتونو اسانتیا بلل شوې ده.

د راپور له مخې، په دې مودې کې به له کښتیو د تګ راتګ اړوند ځینې خدماتي فیسونه نه اخیستل کېږي، خو کښتۍ به اړې وي چې د تګ راتګ مهالویشونه او لارې له وړاندې له اړوندو ادارو سره شریکې کړي.

دا اقدام د هرمز تنګي په اړه د نړیوالې سمندري سوداګرۍ لپاره مهم ګڼل کېږي، ځکه دا لاره د نړۍ د تېلو د ترانسپورت له مهمو نقطو شمېرل کېږي.

وزارت دفاع حکومت طالبان از حملات هوایی به مراکز داعش در پاکستان خبر داد

وزارت دفاع حکومت طالبان اعلام کرد که نیروهای هوایی این کشور شب گذشته مراکز وابسته به گروه داعش را در مناطق مختلف ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخوا در پاکستان هدف حملات هوایی قرار داده‌اند.

در خبرنامه این وزارت آمده است که این مراکز با همکاری برخی حلقات استخباراتی برای طراحی و سازمان‌دهی حملات علیه افغانستان مورد استفاده قرار می‌گرفت و پیش از این نیز چندین حمله خونین از همین مراکز برنامه‌ریزی و اجرا شده بود.

براساس اعلام وزارت دفاع این عملیات در مناطق گلستان و شکرآب جنگل‌گردی در بلوچستان و همچنین منطقه قمبرخیل در اورکزی ایجنسی واقع در خیبرپختونخوا انجام شده است.

این وزارت افزوده است که در جریان این حملات مراکز مشترک عناصر وابسته به داعش و یک مرکز مربوط به شاخه خراسان این گروه که شماری از رهبران کلیدی آن به آن رفت‌وآمد داشتند هدف قرار گرفت و اهداف از پیش تعیین‌شده با موفقیت مورد اصابت واقع شدند.

وزارت حکومت طالبان تأکید کرده است که هیچ‌گونه تهدیدی علیه امنیت و ثبات افغانستان را تحمل نخواهد کرد و در برابر هرگونه اقدام تهدیدآمیز واکنش نشان خواهد داد.

افغان ابدالیان؛له درې اړخیزې یو ورځنۍ لوبلړۍ بهر شول

افغان ابدالیانو نن د درې اړخیزې لوبلړۍ په خپله وروستۍ لوبه کې د سریلانکا له الف لوبډلې د ۱۰۳ منډو په توپیر ستره ماتې وخوړه.

د دغې لوبې پچه هم افغان ابدالیانو ګټلې وه او سیالې لوبډلې ته یې د توپ وهنې بلنه ورکړه.

د سریلانکا ااف لوبډلې په لومړۍ پاڼۍ کې په ۵۰ اوورونو کې د ۸ لوبغاړو په زیان افغانستان ته د ۳۲۳ منډو هدف ورکړ.

د افغانستان لپاره توپ اچوونه کې فریدون داوودزي څلور، فرمان الله صافي درې او محمد ابراهیم یو لوبغاړی وسوځاوه.

په دویمه پاڼۍ کې د هدف په تعقیب افغان ابدالیانو په پیلیزو اوورونو کې دوه وېکټې ډېر زر له لاسه ورکړې، یوازې حسن عیسی خېل توپ وهنې ته دوام ورکړ چې د نوموړي د ۷۴، فرمان الله صافي ۴۳ او بهیر شاه محبوب ۳۵ ډېرو منډو پر مټ افغانستان یوازې ۲۱۹ منډې وکړې او ټولې وېکټې یې ولوېدې.

په ټوله کې د سریلانکا په کوربتوب په دې لوبلړۍ کې افغان ابدالیانو یوه لوبه د هند پر وړاندې وګټله او درې یې وبایللې.

په همدې حال کې د لوبلړۍ پای لوبه د جون په ۲۱مه د هند او سریلانکا الف لوبډلو ترمنځ ترسره کیږي.

پاکستان؛ډاکټر ماه نور ناصر د ښې درملنې په موخه امریکا ته لېږدول کېږي

د راپورونو له مخې، ډاکټر ماه نور ناصر، چې څه موده وړاندې په کوېټه کې پرې د تېزابو برید شوی و، د لومړنۍ درملنې وروسته له کراچۍ څخه د پرمختللې او تخصصي درملنې لپاره امریکا ته لېږدول کېږي.

سرچینې وایي، نوموړې تر برید وروسته په روغتون کې تر درملنې لاندې وه او روغتیايي وضعیت ته په کتو پرېکړه شوې چې د نورو طبي خدماتو لپاره امریکا ته انتقال شي.

د یادونې ده چې پر ډاکټر ماه نور ناصر د تېزابو برید د پراخو غبرګونونو لامل شوی او د پېښې د عاملینو د نیولو او قانوني تعقیب غوښتنې هم شوې دي

مصر میزبان نشست چهارجانبه وزیران خارجه عربستان، ترکیه و پاکستان

وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد که بدر عبدالعاطی وزیر امور خارجه این کشور روز یکشنبه میزبان نشست چهارجانبه‌ای با حضور وزیران خارجه عربستان سعودی، ترکیه و پاکستان خواهد بود.

براساس بیانیه این وزارتخانه فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه و اسحاق دار، وزیر خارجه پاکستان، در این نشست با همتای مصری خود دیدار و درباره مسائل مورد علاقه مشترک گفت‌وگو خواهند کرد.

همچنین پس از این نشست، مذاکرات گسترده‌تر و یک کنفرانس خبری مشترک برگزار می‌شود.

در بیانیه وزارت خارجه مصر جزئیاتی درباره دستور کار این نشست ارائه نشده است اما چهار کشور یادشده در ماه‌های اخیر در تلاش‌های دیپلماتیک و میانجی‌گرانه مرتبط با تحولات خاورمیانه نقش فعالی داشته‌اند.

وزیران خارجه مصر، عربستان سعودی، ترکیه و پاکستان آخرین بار در ماه آوریل و در حاشیه یک نشست دیپلماتیک در شهر آنتالیای ترکیه با یکدیگر دیدار کرده بودند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که گفت‌وگوهای برنامه‌ریزی‌شده میان ایران و آمریکا در سوئیس که قرار بود برای پیگیری اجرای تفاهم‌نامه اخیر دو کشور برگزار شود، بنا بر اعلام وزارت خارجه سوئیس به تعویق افتاده است.

کاخ سفید نیز لغو سفر جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، به سوئیس برای شرکت در این مذاکرات را تأیید کرده است.

تفاهم‌نامه میان ایران و آمریکا که به صورت آنلاین توسط رؤسای جمهور دو کشور امضا شده با هدف پایان دادن به درگیری‌ها، بازگشایی تنگه هرمز و آغاز یک دوره ۶۰ روزه مذاکرات درباره موضوعات گسترده‌تر، از جمله برنامه هسته‌ای ایران، تنظیم شده است.

با این حال، با وجود پیش‌بینی‌هایی درباره کاهش تنش‌های منطقه‌ای، درگیری‌ها میان نیروهای اسرائیلی و حزب‌الله لبنان همچنان ادامه دارد و آتش‌بس مورد نظر تاکنون به‌طور کامل محقق نشده است.

عاطف مشعل:د ایران او امریکا لومړنۍ تفاهم‌نامه د تهران لپاره دیپلوماتیکه بریا او د سیمې لپاره مثبت پرمختګ دی

د افغانستان د ستراتیژیکو او سیمه‌ییزو مطالعاتو د مرکز مشر، عاطف مشعل، ویلي چې د ایران او امریکا ترمنځ د لومړنۍ تفاهم‌نامې لاسلیک د ایران لپاره مهم دیپلوماتیک پرمختګ او د سیمې لپاره مثبت خبر ګڼل کېږي.

د نوموړي په وینا، تهران توانېدلی د فشار او مذاکراتو ترمنځ متوازن دریځ وساتي، خپلې اساسي ګټې خوندي کړي او د سیمې په اړه د امریکا پر لیدلوري اغېز ولري. مشعل ټینګار کړی چې د مذاکراتو وروستۍ پایلې به په راتلونکو پړاوونو کې څرګندې شي، خو دیپلوماسي د هرې پوځي او سیاسي بریا د ساتنې او پیاوړتیا مهم عامل بلل کېږي.

باراک اوباما؛خپل د «ولسمشرۍ مرکز» پرانیست

د امریکا پخواني ولسمشر باراک اوباما په شیکاګو ښار کې خپل د «ولسمشرۍ مرکز» پرانیست.

اوباما د پرانیستې په مراسمو کې د دې مرکز هدف د ټولنې د پیاوړتیا او د راتلونکي نسل د روزنې په توګه یاد کړ.

هغه په خپله وینا کې وویل چې دا مرکز د دې لپاره جوړ شوی چې زده کړې، ټولنیز ګډون او د ځوانانو د ظرفیت لوړولو لپاره فرصتونه برابر کړي.

اوباما همداراز ټینګار وکړ چې د دې مرکز موخه یوازې د تاریخي میراث ساتنه نه ده، بلکې دا هم ده چې د خلکو ترمنځ اړیکې پیاوړې شي او ځوان نسل ته د رهبرۍ او پرمختګ لارې پرانیستل شي.

هغه زیاته کړه چې د امریکا راتلونکی د ځوانانو له ونډې او د ټولنې له یووالي سره تړلی دی او باید هېواد د سیاسي وېش پر ځای ګډو ارزښتونو او ګډو اهدافو ته کار وکړي.

محمد باقر قالیباف:در صورت بدعهدی طرف مقابل پاسخ کوبنده خواهیم داد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگوهای اخیر با آمریکا، در واکنش به پیام منسوب به مجتبی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد که مأموریت دارد تحقق کامل شروط و بندهای تفاهم‌نامه را پیگیری کند.

آقای قالیباف روز پنج‌شنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «گوش به فرمان» رهبر جمهوری اسلامی است و روند اجرای توافق را مطابق دستور او دنبال خواهد کرد.

رئیس مجلس ایران همچنین هشدار داد که در صورت «بدعهدی، پیمان‌شکنی یا زیاده‌خواهی طرف مقابل»، جمهوری اسلامی در پاسخ‌گویی تردید نخواهد کرد و واکنشی «کوبنده» نشان خواهد داد.

او با اشاره‌ای تلویحی به رویارویی‌های اخیر میان ایران و آمریکا افزود: «اگر بخواهند دوباره همان مسیر را بروند، سیلی محکم‌تری خواهند خورد.»

دونالد ترامپ:انتظار دارم آتش‌بس در همه جبهه‌ها از جمله لبنان رعایت شود

یک روز پس از امضای تفاهمنامه میان ایران و آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، اعلام کرد که انتظار دارد آتش‌بس در تمامی جبهه‌های منطقه، از جمله لبنان، به طور کامل رعایت شود.

در حالی که واکنش‌ها در آمریکا عمدتاً بر مفاد مربوط به امتیازات اقتصادی و برنامه هسته‌ای ایران در این تفاهمنامه متمرکز بوده است در تهران موضوع تنگه هرمز و ادامه حضور نظامی اسرائیل در جنوب لبنان بیش از سایر موارد مورد توجه مقام‌های جمهوری اسلامی به‌ویژه جریان‌های اصولگرای تندرو قرار گرفته است.

همزمان روز پنج‌شنبه پیامی منتسب به مجتبی خامنه‌ای رهبر جدید جمهوری اسلامی منتشر شد که در آن آمده است وی درباره این توافق «نظر دیگری» داشته، اما در نهایت با امضای تفاهمنامه موافقت کرده و اکنون منتظر اجرای کامل مفاد آن است.

در همین حال، شهر ژنو در سوئیس، محل برگزاری نشستی که قرار است روز جمعه با حضور جی‌دی ونس معاون رئیس‌جمهور آمریکا، و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران برگزار شود، تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته است.

انتظار می‌رود این نشست بر روند اجرای توافق و تحولات منطقه‌ای متمرکز باشد.