ساعاتی پس از انتشار بیانیه هشدارآمیز سپاه پاسداران درباره مسیر جدید تردد کشتیها در تنگه هرمز عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران و بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان در یک تماس تلفنی درباره آخرین تحولات این آبراه راهبردی گفتوگو کردند.
براساس گزارش رسانههای ایرانی، دو طرف در این تماس وضعیت تردد دریایی در تنگه هرمز و ترتیبات موقت پیشبینیشده برای دوره ۶۰ روزه آینده را مورد بررسی قرار دادند.
سپاه پاسداران پیشتر اعلام کرده بود که مسیر جدید عبور کشتیها در تنگه هرمز بدون اطلاع و هماهنگی با ایران تعیین شده و آن را «غیرقابل قبول و کاملاً خطرناک» توصیف کرده بود
عمان اخیراً از ایجاد یک مسیر امن برای عبور کشتیها در تنگه هرمز خبر داده است.
این اقدام پس از سفر هفته جاری محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و مذاکرهکننده ارشد ایران، به همراه عباس عراقچی به عمان اعلام شد. گزارشها حاکی است که هیئت ایرانی در این سفر با سلطان عمان درباره وضعیت تنگه هرمز و امنیت کشتیرانی در منطقه گفتوگو کرده است .
به نظر میرسد واکنش اخیر سپاه پاسداران در ارتباط با اعلام همین مسیر جدید از سوی عمان باشد.
تنگه هرمز که میان ایران و عمان قرار دارد، یکی از مهمترین گذرگاههای انرژی جهان به شمار میرود و بخش قابل توجهی از صادرات نفت و گاز جهان از آن عبور میکند.
ایران اعلام کرده است که در حال طراحی سازوکار جدیدی برای مدیریت عبور کشتیها از تنگه هرمز با مشورت عمان است، اما تأکید دارد که شرایط این آبراه به وضعیت پیش از جنگ اخیر بازنخواهد گشت.
در مقابل، کشورهای منطقه بر ادامه تردد کشتیها بر اساس مقررات بینالمللی و حفظ وضعیت پیشین این گذرگاه تأکید دارند.
انور قرقاش مشاور رئیس امارات متحده عربی، نیز هشدار داده است که تحمیل واقعیتهای جدید در تنگه هرمز میتواند زمینهساز اختلافات و تنشهای تازه در آینده شود.
همزمان، شورای همکاری خلیج فارس در نشست امروز خود در بحرین با حضور مارکو روبیو وزیر امور خارجه آمریکا موضوع تنگه هرمز را بررسی کرد. روبیو در این نشست تأکید کرد که آبراههای بینالمللی به هیچ کشور خاصی تعلق ندارند و محدود شدن دسترسی به آنها میتواند جهان را با بیثباتی و هرجومرج روبهرو سازد.

