دوشنبه, جون 22, 2026
Homeکورپاڼهپایان دور نخست مذاکرات میان ایران و آمریکا در سوئیس

پایان دور نخست مذاکرات میان ایران و آمریکا در سوئیس

دور نخست مذاکرات میان مقام‌های ارشد ایران و آمریکا در سوئیس به پایان رسید و هیئت ایرانی پس از اتمام نشست، محل مذاکرات را ترک کرد. بر اساس اعلام میانجی‌گران گفت‌وگوهای فنی میان دو طرف در طول هفته جاری در تفرجگاه بورگن‌اشتوک سوئیس ادامه خواهد یافت.

قطر و پاکستان که نقش میانجی این مذاکرات را بر عهده دارند، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که نخستین نشست سطح عالی در چارچوب یادداشت تفاهم اسلام‌آباد با موفقیت به پایان رسیده است.

به گفته آنان، تهران و واشنگتن بر سر نقشه راهی برای دستیابی به توافق نهایی به تفاهم رسیده‌اند روندی که قرار است ظرف ۶۰ روز آینده تکمیل شود.

در این بیانیه همچنین آمده است که دو طرف درباره سازوکاری برای پایان دادن به جنگ در لبنان نیز به تفاهم دست یافته‌اند. افزون بر این ایران و آمریکا با ایجاد یک «خط ارتباطی» به‌منظور جلوگیری از بروز حوادث و سوءتفاهم در تنگه هرمز موافقت کرده‌اند.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس از «پیشرفت چشمگیر» در مذاکرات خبر داد.

او اعلام کرد که تحریم‌های صادرات نفت و پتروشیمی ایران تعلیق شده و محاصره دریایی پایان یافته است.

به گفته عراقچی، بخشی از دارایی‌های مسدودشده ایران نیز آزاد شده است.

اړونده مطالب

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here