مارکو روبیو وزیر خارجه ایالات متحده در نخستین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به خاورمیانه پس از تفاهم اخیر میان ایران و آمریکا وارد امارات متحده عربی شد.
او شامگاه سهشنبه وارد ابوظبی گردید و با محمد بن زاید آل نهیان رئیس دولت امارات، دیدار و گفتوگو کرد.
روبیو پس از امارات به کویت و بحرین سفر خواهد کرد و روز پنجشنبه در نشست شورای همکاری خلیج فارس در بحرین نیز شرکت میکند.
این سفر بهعنوان نشانهای از همبستگی واشنگتن با سه کشور خلیج فارس تلقی میشود کشورهایی که به گفته گزارشها در جریان درگیری اخیر با ایران هدف حملات قرار گرفته بودند.
ایران اما تأکید دارد که تنها پایگاههای آمریکایی در این کشورها هدف قرار گرفتهاند.
دونالد ترامپ رئیسجمهور پیشین آمریکا نیز اخیراً گفته بود که امارات در پاسخ اهدافی را در داخل ایران مورد حمله قرار داده است.
مارکو روبیو در بدو ورود به ابوظبی گفت که قصد دارد درباره تفاهم اخیر میان تهران و واشنگتن با رهبران کشورهای منطقه گفتوگو کند.
او همچنین تأکید کرد: «این یک آبراه بینالمللی است و هیچ کشوری حق ندارد بر آن عوارض یا محدودیت وضع کند.»
در مقابل ایران تأکید دارد که تنگه هرمز یک آبراه بینالمللی صرف نیست و بخشی از آبهای سرزمینی ایران و عمان محسوب میشود.

