وزارت امور خارجه ایران بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس را «مداخلهجویانه غیرمسئولانه و تحریکآمیز» توصیف کرد و حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس را عامل ناامنی و اختلاف در منطقه دانست.
این وزارتخانه همچنین بار دیگر تأکید کرد که مدیریت تنگه هرمز باید با همکاری عمان و بر اساس مفاد یادداشت تفاهم میان ایران و ایالات متحده انجام شود.
این واکنش در پی نشست شورای همکاری خلیج فارس در بحرین و با حضور وزیر خارجه آمریکا مطرح شد نشستی که در آن درباره تنشهای جاری در تنگه هرمز گفتوگو شد.
در بیانیه پایانی این نشست ضمن استقبال از تفاهم اخیر ایران و آمریکا، هرگونه سیاست برای دریافت عوارض هزینه یا اعمال کنترل بر تنگه هرمز رد شده است.
شورای همکاری خلیج فارس متشکل از بحرین، عربستان سعودی، قطر، عمان، امارات متحده عربی و کویت است.

