محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران و عضو هیئت مذاکرهکننده این کشور اظهارات مقامهای آمریکایی درباره استفاده از داراییهای آزادشده ایران برای خرید غلات از آمریکا را رد کرد.
قالیباف در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس آمریکا را به دروغگویی درباره نحوه آزادسازی داراییهای ایران متهم کرد و نوشت که نتیجه سیاستهای واشنگتن برای ایران چیزی جز «دههها بیاعتمادی» نبوده است وی همچنین آمریکا را به صدور «بدعهدی و ادعاهای بیاساس» متهم کرد.
این واکنش در حالی مطرح میشود که دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا، و جیدی ونس، معاون او در روزهای اخیر بارها اعلام کردهاند که بخشی از پولهای آزادشده ایران برای خرید ذرت، سویا و گندم از آمریکا مصرف خواهد شد.
پیش از این، عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران نیز در واکنش به این اظهارات گفته بود که نحوه استفاده از شش میلیارد دالر دارایی ایران بر اساس توافق امضاشده میان تهران و واشنگتن در سال ۱۴۰۲ تعیین شده و این منابع تنها برای تأمین کالاهای اساسی و دارو قابل استفاده است.
همتی افزوده بود که در صورت مناسب بودن قیمت و کیفیت محصولات آمریکایی در مقایسه با سایر کشورها ایران مانعی برای خرید این کالاها نخواهد داشت و در سالهای اخیر نیز بخشی از خریدهای بخش کشاورزی از طریق شرکتهای بزرگ آمریکایی و اروپایی انجام شده است.

