مارکو روبیو وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست شورای همکاری خلیج فارس در بحرین هشدار داد که دریافت عوارض از کشتیها در تنگه هرمز میتواند موجب بینظمی و هرجومرج در دیگر آبراههای مهم جهان شود.
همزمان، بحرین از ایجاد مسیر تازهای برای تردد کشتیها در تنگه هرمز از سوی عمان استقبال کرده و آن را اقدامی مؤثر برای تسهیل رفتوآمد دریایی و حفظ جریان تجارت جهانی دانسته است.
این در حالی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشتر اعلام کرده بود مسیر جدید عبور کشتیها بدون اطلاع و هماهنگی با ایران تعیین شده و آن را «غیرقابل قبول و کاملاً خطرناک» توصیف کرده است.
در همین حال نهاد کشتیرانی سازمان ملل متحد گزارش داده است که طی سه روز گذشته ۵۷ کشتی با حدود یکهزار و ۱۰۰ خدمه از تنگه هرمز عبور کردهاند موضوعی که نشان میدهد رفتوآمد دریایی در یکی از مهمترین گذرگاههای انرژی جهان همچنان ادامه دارد.

