ایران و عمان در بیانیهای مشترک بر حفظ تنگه هرمز بهعنوان یک آبراه امن و باز برای کشتیرانی بینالمللی تأکید کرده و در عین حال بر حاکمیت و حقوق حاکمیتی خود بر آبهای سرزمینی این تنگه تأکید کردند.
دو کشور همچنین اعلام کردند که با تشکیل یک کمیته مشترک مدیریت آینده تنگه هرمز و هزینه خدمات ارائهشده به کشتیها در این مسیر راهبردی را بررسی خواهند کرد.
این بیانیه پس از دیدار مقامهای ارشد ایران و عمان در مسقط منتشر شد.
محمدباقر قالیباف رئیس هیئت مذاکرهکننده ایران و عباس عراقچی وزیر امور خارجه این کشور، پس از ترک سوئیس به عمان سفر کرده و با بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان، و سلطان هیثم بن طارق، پادشاه این کشور دیدار و گفتوگو کردند.

