جیدی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا روز دوشنبه اول سرطان ۱۴۰۵ اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با بازگشت بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی به
این کشور موافقت کرده است.
ونس که در بورگناشتوک سوئیس محل برگزاری مذاکرات ایران و آمریکا حضور داشت، گفت این توافق یکی از نتایج نخستین دور گفتوگوهای تهران و واشنگتن به شمار میرود.
او این توافق را «نقطه عطفی مهم» برای ایالات متحده توصیف کرد و افزود که بازگشت بازرسان آژانس میتواند نخستین گام در مسیر پایان دائمی برنامه تسلیحاتی هستهای ایران باشد.
نخستین دور مذاکرات میان ایران و آمریکا با میانجیگری کشورهای منطقه و میزبانی سوئیس برگزار شد و دو طرف از ادامه گفتوگوها در آینده نزدیک خبر دادهاند.

