هیئت مذاکرهکننده ایران پس از پایان مذاکرات در سوئیس در سفر به عمان با مقامهای این کشور درباره نحوه جدید مدیریت تنگه هرمز گفتوگو کرد و دو طرف در پایان بیانیه مشترکی صادر کردند.
در جریان این سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران، و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه این کشور با سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان، و بدر البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان در مسقط دیدار و رایزنی کردند.
رسانههای ایرانی گزارش دادند که در بیانیه مشترک دو کشور عمان بار دیگر حمایت خود را از «یادداشت تفاهم اسلامآباد» میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.
بر اساس این بیانیه، ایران و عمان بر تعهد خود به تأمین عبور امن کشتیها از تنگه هرمز مطابق با قوانین و مقررات بینالمللی تأکید کردهاند.
دو کشور همچنین توافق کردند که از طریق تشکیل یک کمیته مشترک میان وزارتهای امور خارجه، گفتوگوها درباره نحوه اداره آینده کشتیرانی در تنگه هرمز، خدمات مرتبط و هزینههای آن را بر اساس معیارهای بینالمللی ادامه دهند.
در این بیانیه آمده است که تمامی ترتیبات مربوط به تنگه هرمز باید با رعایت کامل حاکمیت و منافع کشورهای منطقه اجرا شود.

