هیله نجیب، دختر داکتر نجیبالله رئیسجمهور اسبق افغانستان، در گفتوگو با حماسه میدیا درگذشت عبدالاحد مومند نخستین فضانورد افغانستان را «ضایعه بزرگ ملی» خواند و از خدمات و دستاوردهای او قدردانی کرد.
بانو نجیب با ابراز تسلیت به خانواده مومند گفت که او با سفر تاریخی خود به فضا نام و پرچم افغانستان را در سطح جهان بلند کرد و این دستاورد باید همواره در حافظه نسلهای آینده زنده بماند.
وی با اشاره به خاطرات دوران کودکی خود گفت که هنگام پرتاب مأموریت فضایی مومند بهعنوان یک دانشآموز در مکتب از طریق تلویزیون این رویداد را دنبال کرده و از آن الهام گرفته بود.
دختر رئیسجمهور پیشین افغانستان همچنین با ابراز نگرانی از وضعیت آموزش در کشور افزود که کودکان و بهویژه دختران امروز از بسیاری فرصتها محروم هستند و افغانستان زمانی میتواند دوباره به جایگاه شایسته خود برسد که زمینه رشد استعدادهای نسل جوان فراهم شود.
او در پایان ابراز امیدواری کرد که دختران و پسران افغانستان در شرایط برابر از فرصتهای آموزشی برخوردار شوند تا بتوانند همانند عبدالاحد مومند به کشور و مردم خود خدمت کنند.

